Proiectul transportului în comun a eșuat lamentabil

Planul de a aduce oameni la muncă în oraș de prin comunele județului, anunțat cu surle și trâmbițe de primarul Constantin Toma la început de mandat, s-a dezumflat. Era croit prost de la început și reprezenta doar o ambiție a fostului industriaș de a avea forță de muncă la uzină. Între timp s-a întâmplat că am pășit către economia de piață, uzinele au fost trimise către fier vechi, oamenii au plecat la muncă peste hotare și industriașii s-au făcut primari. În Buzău nu a rămas mai nimic, iar cei care și-au păstrat locul de muncă vin la serviciu cu mașina personală. Și transportul în comun a suferit modificări. Fostele autobaze au falimentat și în locul lor au apărut societăți mici private care se străduiau să rămână pe piață. Ce a urmat după implementarea acestui plan la nivelul județului Buzău s-a văzut cu ochiul liber și noi am tot scris în zadar. Firmele private au fost obligate să tragă pe dreapta și în locul lor au apărut mijloace de transport de la Trans-Bus S.A., care alergau goale după vreun călător prin județ. Motorina și salariile șoferilor au fost subvenționate din banii buzoienilor, care se așteptau ca acest demers să fie un succes. Nici nu avea cum să meargă așa ceva, pentru că legile economiei de piață nu s-au scris în birou și nici nu au urmat vreodată ambițiile unui primar. Sunt legi dure, sunt legi ale pieței, ale vieții, ale cererii și ofertei. Intervenția unui personaj, oricare ar fi el și oricâți bani ar avea, are un singur final: FALIMENTUL! A venit criza, și primarul Constantin Toma și-a dat seama că bugetul Buzăului nu poate subvenționa la nesfârșit o afacere păguboasă. Nici pentru autobuzele din municipiu nu sunt bani, chiar dacă s-a încercat tot felul de artificii pentru a le face mai atractive. Buzoienii nu mai folosesc mijloacele de transport în comun și capacitatea acestora trebuie redimensionată. Este o experiență tristă atât pentru primar, dar și pentru noi, cei care am sesizat încă de la început, că încălcarea principiilor economiei de piață va duce la faliment. Nu ne-a crezut nimeni și acum e prea târziu. Cine suportă paguba unui plan eșuat?