Proiectul de hotărâre, aflat în dezbatere publică, prin care se reorganizează ROMSILVA, prevede, că Direcțiile Silvice vor fi mult mai puține, iar directorii vor da concurs. Cele 12 Direcții Silvice sunt: județul Timiș județul Bihor, județul Maramureș, județul Iași, județul Suceava, județul Bacău, județul Prahova, județul Argeș, județul Dolj, județul Buzău, județul Brașov, județul Cluj.
Printre noutăți vedem, că Romsilva recoltează, prelucrează și valorifică produse specifice fondului forestier, precum și alte bunuri specifice pădurii în condiții de eficiență economică și gestionare durabilă a resursei, și animale de interes cinegetic din crescătorii şi din cuprinsul fondurilor cinegetice, carnea de vânat, trofeele de vânat şi coarnele căzute în mod natural, peștele din apele de munte, din păstrăvării, bălți şi iazuri din fondul forestier.
Așadar, este posibil ca Asociațiile de vânători și pescari sportivi să dispară după intrarea în vigoare a legii.
Prezentăm H.G., aflată în dezbatere publică:
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTĂRÂRE
privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al
Regiei Naționale a Pădurilor -Romsilva
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, precum și al art. 32 alin.(2) din Legea nr. 331/2024 privind Codul silvic, cu modificările și completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre :
CAPITOLUL I – Dispoziții generale
Art. 1. – (1) Regia Națională a Pădurilor – Romsilva, denumită în continuare Romsilva, este persoana juridică, cu sediul central în municipiul București, str. Petricani nr. 9 A, sectorul 2, și funcționează pe bază de gestiune economică și autonomie financiară.
(2) Romsilva funcționează ca regie autonomă de interes național, aflată sub autoritatea statului, prin autoritatea publică centrală pentru silvicultură, denumită în continuare Autoritate.
(3) Romsilva se organizează și funcționează potrivit prevederilor prezentei hotărâri.
Art.2.– (1) Romsilva este organizată astfel:
- structura centrală;
- unități fără personalitate juridică, respectiv direcții silvice și Complexul Silva, prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta hotărâre.
(2) Romsilva are în subordinea sa unități cu personalitate juridică, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre.
Art.3.-(1) Patrimoniul propriu al Romsilva, înregistrat în evidențele contabile la data de 31 decembrie 2024, este în valoare de 459.376.512 lei, fiind constituit prin însumarea patrimoniilor unităților din structura sa.
(2) Romsilva are în administrare fondul forestier proprietate publică și privată a statului, înregistrat ca atare în amenajamentele silvice și în cercetarea statistică „SILV 1”, terenurile aferente activității de creștere și ameliorare a cabalinelor, evidențiate în cercetarea statistică „AGR1”, precum și fondul funciar atribuit conform legii și cabalinele proprietate publică a statului.
(3) Romsilva folosește bunurile pe care le are în patrimoniu în vederea realizării scopului pentru care a fost constituită, în condițiile legii.
(4) Bunurile proprietate publică a statului, administrate de Romsilva, se evidențiază în mod distinct în patrimoniul acesteia şi au regimul prevăzut de lege.
CAPITOLUL II – Scopul și obiectul de activitate
Art. 4.-(1) Romsilva are ca scop principal administrarea fondului forestier proprietate publică și privată a statului pentrugestionarea durabilă a pădurilor, consolidarea reziliențeilorșicreștereacontribuției acestora la limitarea efectelor schimbărilor climatice.
(2) Activitatea principală desfășurată de către Romsilva este „Silvicultură și alte activități forestiere”, clasa CAEN 0210.
(3) Romsilva poate să desfășoare, în fondul forestier proprietate publică a statului pe care îl administrează, și alte activități suplimentare administrării, prevăzute la alin. (4), în condiții de eficiență economică.
(4) Romsilva desfășoarăși alte activități, astfel:
- cultivarea cerealelor (excluzând orezul), plantelor leguminoase şi a plantelor oleaginoase –clasa 0111;
- cultivarea legumelor şi a pepenilor, a rădăcinoaselor şi tuberculiferelor – clasa 0113;
- cultivarea altor plante din culturi nepermanente – clasa 0119;
- cultivarea fructelor seminţoase şi sâmburoase – clasa 0124;
- cultivarea altor pomi fructiferi, a arbuștilor fructiferi, căpșunilor şi a nuciferelor – clasa 0125
- cultivarea plantelor pentru prepararea băuturilor – clasa 0127;
- cultivarea condimentelor, plantelor aromatice, medicinale şi a plantelor de uz farmaceutic – clasa 0128;
- cultivarea altor plante permanente – clasa 0129;
- cultivarea plantelor pentru înmulțire – clasa 0130;
- creșterea cailor şi a altor cabaline- clasa 0143;
- creșterea altor animale – clasa 0148;
- activități în ferme mixte (cultura vegetală combinată cu creșterea animalelor) – clasa 0150;
- activități auxiliare agriculturii şi activități după recoltare –grupa 016
- vânătoare, capturarea cu capcane a vânatului şi activități de servicii anexe vânătorii – clasa 0170;
- exploatare forestieră – clasa 0220;
- colectarea produselor forestiere nelemnoase din flora spontană – clasa 0230;
- activități și servicii anexe silviculturii – clasa 0240;
- pescuitul şi acvacultura –diviziunea 03;
- extracția pietrei, nisipului şi argilei –grupa 081;
- prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor – clasa 1039;
- fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de fermă – clasa 1091;
- tăbăcirea şi finisarea pieilor; prepararea şi vopsirea blănurilor – clasa 1511;
- prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn şi plută, cu excepția mobilei; fabricarea articolelor din paie şi din alte materiale vegetale împletite –diviziunea 16;
- tăierea, fasonarea şi finisarea pietrei –grupa 237;
- repararea şi întreținerea navelor şi bărcilor, civile- clasa 3315;
- producția de energie electrică din resurse neregenerabile – clasa 3511;
- producția de energie electrică din resurse regenerabile – clasa 3512;
- activități de recuperare a materialelor reciclabile – diviziunea 38;
- construcții de clădiri –diviziunea 41;
- lucrări de geniu civil – diviziunea 42;
- lucrări speciale de construcții – diviziunea 43;
- comerț cu ridicata – diviziunea 46;
- comerț cu amănuntul – diviziunea 47;
- transporturi rutiere de mărfuri şi servicii de mutare –grupa 494;
- alte transporturi terestre de călători – grupa 493;
- depozitări – grupa 521;
- activități anexe pentru transporturi – grupa 522;
- hoteluri şi alte facilități de cazare – diviziunea55;
- restaurante și servicii de alimentație –diviziunea 56;
- activități de editare a cărților, ziarelor, revistelor şi alte activități de editare –grupa 581;
- activități de programare și activități de consultanță în tehnologia informației – diviziunea 62;
- activități ale portalurilor web, prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi activități conexe- diviziunea 63;
- tranzacții imobiliare – diviziunea 68;
- administrarea imobilelor pe bază de tarife cu contract –clasa 6832;
- elaborarea de studii de impact asupra mediului, bilanțuri de mediu, studii pedo-staţionale, condiționarea, conservarea şi testarea calității semințelor forestiere, testarea în vederea omologării de substanțe utile pentru silvicultură (pesticide, erbicide, îngrășăminte, stimulatori etc.) şi altele – clasa 7010;
- activități de consultanță în afaceri și management –grupa 702;
- activități de arhitectură, inginerie şi servicii de consultanță tehnică legate de acestea –grupa 711;
- activități de testări şi analize tehnice – grupa 712;
- cercetare-dezvoltare în științe naturale şi inginerie –grupa 721;
- publicitate, activități de studiere a pieței și relații publice – diviziunea 73;
- alte activități profesionale, științifice şi tehnice –diviziunea 74;
- activități veterinare – diviziunea 75;
- activități ale agențiilor turistice şi ale tur-operatorilor; alte servicii de rezervare şi asistență turistică – diviziunea 79;
- activități de peisagistică și servicii pentru clădiri–diviziunea 81;
- activități de întreținere peisagistică – clasa 8130;
- alte forme de învățământ – grupa 855;
- activități de servicii-suport pentru învățământ – grupa 856;
- activități ale bibliotecilor, arhivelor, muzeelor şi alte activități culturale – diviziunea 91;
- activități ale grădinilor botanice, zoologice şi ale rezervațiilor naturale – grupa 914;
- activități sportive, recreative şi distractive –diviziunea 93;
- activități ale altor organizații n.c.a. – clasa 9499.
Art. 5. – (1) Romsilva recoltează, prelucrează și valorifică produse specifice fondului forestier, precum și alte bunuri specifice pădurii, în condiții de eficiență economică și gestionare durabilă a resursei.
(2) Produsele specifice fondului forestier, precum şi celelalte bunuri specifice pădurii sunt:
- lemnul pe picior şi lemnul fasonat sub formă de sortimente, precum şi produsele rezultate prin prelucrarea lemnului;
- arbori şi arbuști ornamentali, pomi de Crăciun, puieți forestieri, răchită și diferite produse din lemn;
- animale de interes cinegetic din crescătorii şi din cuprinsul fondurilor cinegetice, carnea de vânat, trofeele de vânat şi coarnele căzute în mod natural, peștele din apele de munte, din păstrăvării, bălți şi iazuri din fondul forestier;
- fructele de pădure, semințele forestiere, trufele și alte ciuperci comestibile, plantele medicinale, aromatice și ornamentale, cultivate şi din flora spontană, rășina şi altele similare.
(3) Romsilvarecoltează, exploatează, prelucrează şi valorifică şi alte produse nespecifice fondului forestier doar în condiții de eficiență economică.
(4) Romsilva exploatează lemn din fondul forestier proprietate publică a statului prin încheierea unor contracte de prestări servicii cu operatori economici atestați pentru activitatea de exploatare forestieră și/sau cu subunitățile proprii atestate pentru activitatea de exploatare forestieră doar în condiții de eficiență economică.
(5) Romsilva întreține și repara drumurile forestiere și căile ferate forestiere aflate în administrare prin încheierea unor contracte de prestări servicii cu operatori economici atestați și/sau cu subunitățile proprii atestate doar în condiții de eficiență economică.
(6) Romsilva desfășoară activități de creștere a cabalinelor, acțiuni de silvoturism și agrement, de echitație și turism ecvestru, precum și acțiuni pe hipodromuri doar în condiții de eficiență economică.
(7) Romsilva administrează sau prestează servicii silvice minimale/tehnice pentru terenurile din fondul forestier aparținând altor proprietari, pe bază de contract/act de constatare/act administrativ de suspendare a serviciului silvic precum și pentru vegetația forestieră din afara fondului forestier.
(8) Romsilva administrează prin unitățile sale cu personalitate juridică prevăzute la pct. 1-22 din anexa nr. 2 ariile naturale protejate atribuite pe bază de contract de administrare de către autoritatea responsabilă.
(9) Romsilva se poate asocia cu persoane juridice, române sau străine, pentru realizarea unor activități de interes comun, corespunzătoare obiectului său de activitate, în conformitate cu prevederile art. 33 și 35 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome și societăți comerciale, cu modificările și completările ulterioare.
CAPITOLUL III –Atribuțiișicompetențe
Art. 6. – Romsilva are următoarele atribuțiișicompetențe principale:
- În domeniul silviculturii, exploatării lemnului și cinegetic:
- aplică Strategia Națională pentru Păduri – 2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1227/2022, potrivit domeniului de competență;
- asigură administrarea fondului forestier proprietate publică și privată a statului, precum şi a celui aparținând altor deținători pe care îl are în administrare pe bază de contract;
- asigură, prin ocoale silvice nominalizate,prestarea de servicii silvice tehnice, în păduri aparținând altor deținători decât statul, cu care încheie contracte de administrare sau de prestări servicii silvicetehnice, cu respectarea principiului teritorialității;
- asigură, prin ocoale silvice nominalizate, prestarea de servicii silvice tehnice în vegetația forestieră din afara fondului forestier național, pe bază de contract încheiat cu proprietarii de terenuri;
- asigură, prin ocoale silvice nominalizate, paza și servicii silvice minimale pentru suprafețele de fond forestier preluate în baza actelor de constatare sau a actelor administrative de suspendare a serviciului cu specific silvic, în conformitate cu prevederile Legii nr. 331/2024 privind Codul silvic, cu modificările și completările ulterioare;
- asigură finanțarea lucrărilor necesare administrării fondului forestier proprietate publică și privată a statului șidesfășurăriicorespunzătoare a activității;
- asigură elaborarea amenajamentelor silvice pentru fondul forestier proprietate publică și privată a statului aflat în administrare și urmărește modul de implementare a acestora pe toată perioada de valabilitate;
- ia măsuri de lichidare a enclavelor din fondul forestier proprietate publică a statului aflate în administrare, de comasare a terenurilor și de corectare a perimetrului fondului forestier aflat în administrare prin inițierea de schimburi de terenuri;
- ia măsuri pentru înscrierea în sistemul integrat de cadastru și carte funciară a dreptului de proprietate publică și privată a statului asupra imobilelor din fondul forestier aflat în administrare;
- demarează procedurile administrative/juridice pentru soluționarea ocupațiilor/litigiilor din fondul forestier proprietate publică și privată a statului aflat în administrare;
- propune și/sau avizează scoaterea definitivă sau ocuparea temporară a unor terenuri din fondul forestier și întocmește documenteletehnice specifice;
- propune schimbarea categoriei de folosință a terenurilor cu destinație forestieră din fondul forestier proprietate publică a statului.
- îndeplinește atribuțiile prevăzute laart. 53 din Legea nr. 331/2024, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la exercitarea dreptului de preempțiune în cazul cumpărării de terenuri forestiere.
- achiziționează, în numele statului, cu prioritate terenuri din fondul forestier încadrate în categoria ecosistemelor cu valoare ridicată de conservare.
- preia în administrare, prin hotărâre a Guvernului, terenuri degradate din domeniul privat şi public al statului, incluse în perimetrele de ameliorare şi prevăzute a fi împădurite; cheltuielile pentru proiectarea și execuția acestor lucrări se suportă din fondul de ameliorare a fondului funciar cu destinație silvică, din alocații de la bugetul de stat sau din alte surse;
- asigură paza fondului forestier, inclusiv prin utilizarea de mijloace tehnice moderne, în conformitate cu prevederile Legii nr. 331/2024, cu modificările și completările ulterioare;
- aplică și respectă normele tehnice specifice de prevenire și de apărare împotriva incendiilor;
- organizează şi execută, prin unitățile/subunitățile din structura sa, în conformitate cu prevederile amenajamentelor silvice, sau altor studii de specialitate/proiecte tehnice prevăzute de lege, lucrările de regenerare şi de reconstrucție ecologică a pădurilor pe care le administrează, lucrările de îngrijire și conducere a arboretelor și tratamentele silviculturale şi de întreținere a regenerărilor;
- asigură producerea şi utilizarea de materiale forestiere de reproducere;
- poate realiza împăduriri în afara fondului forestier, precum şi împăduriri pentru înființarea perdelelor forestiere de protecție;
- realizează lucrările de depistare, prognoză și combatere a bolilor și dăunătorilor în conformitate cu normele tehnice/ghiduri de bună practică privind protecția pădurilor;
- amplasează şi evaluează, în condițiile legii, volumul de lemn care urmează să se recolteze anual din pădurile pe care le administrează/pentru care asigură servicii silvice;
- exercită cu personalul silvic controlul de specialitate în condițiile art. 131 din Legea nr. 331/2024, cu modificările și completările ulterioare;
- asigură recoltareași valorificareaproduselor lemnoase specifice fondului forestier;
- valorifică produsele nelemnoase aferente fondului forestier;
- execută, cu secțiile atestate sau prin operatori economici atestați, lucrări de exploatare a lemnului pe picior din pădurile pe care le administrează;
- achiziționeazămateriale lemnoase prelucrate;
- asigură proiectarea și realizarea lucrărilor de construire/reabilitare/refacere/întreținere și reparare a căilor forestiere de transport şi proiectarea/construirea/întreținerea/refacerea/repararea lucrărilor pentru corectarea torenților;
- expropriază în numele statului, în condițiile legii, terenurile necesare realizării sistemului național al perdelelor forestiere de protecție, pentru împădurirea terenurilor degradate și altele asemenea;
- sprijină, în condițiile legii, deținătorii de terenuri din afara fondului forestier în realizarea de plantații şi de perdele forestiere;
- gestionează fondurile cinegetice și piscicole din apele de munte care îi sunt atribuite în condițiile legii;
- organizează acțiuni de vânătoare şi de pescuit, în condițiile legii;
- organizează activități de silvoturism, precum şi de filmare şi fotografiere a faunei şi a peisajului natural;
- valorifică în condițiile legii materialele lemnoase confiscate, sumele obținute având destinația prevăzută de lege;
- participă cu produse la expoziții şi târguri din țară şi din străinătate, putând organiza, la rândul său, asemenea manifestări;
- elaborează, aprobă, după caz, atribuie sau contractează şi evaluează programele de cercetare științifică, de asistență tehnică şi de proiectare şi dezvoltare tehnologică finanțate din bugetul propriu sau din alte surse, în condițiile legii;
- gestionează, valorifică şi implementează rezultatele cercetării științifice şi ale dezvoltării tehnologice în pădurile administrate;
- deține și utilizează nave fluviale în scopul administrării pădurilor și a ariilor naturale protejate situate în zona Dunării şi a unor ape interioare;
- poate realiza proiecte de îmbunătățiri funciare în domeniul silvic și proiecte de drumuri forestiere şi poate asigura asistența tehnică de specialitate;
- poate elabora studii de impact asupra mediului, bilanțuri de mediu, studii pedostaţionale;
- participă la grupurile de lucru constituite la nivelul Autorității pentru elaborarea și sau modificarea actelor normative din domeniul de activitate;
- participă la implementarea politicilor, strategiilor și planurilor guvernamentale în domeniul de activitate;
- cooperează cu entități interesate din țară şi din străinătate în vederea realizării schimbului de informații și de bune practici în domeniul de activitate;
- participă la simpozioane, conferințe, evenimente, manifestări științifice, întâlniri de lucru, manifestări tradiționale din țară și străinătate în domeniul de activitate;
- poate deține calitatea de membru în rețele sau organizațiiinternaționaleșinaționale în domeniul de activitate.
- utilizează sistemul informatic integrat pentru păduri dezvoltat de către Autoritate;
- evaluează terenurile forestiere din proprietatea publică și vegetația forestieră aferentăacestora;
- evaluează terenurile forestiere care fac obiectul trecerii din proprietatea publică a statului în proprietateaprivată a acestuia în vederea reconstituirii dreptului de proprietate.
B. În domeniul ariilor naturale protejate:
- asigură managementul conservării biodiversității și promovarea dezvoltării durabile prin intermediulunităților sale cu personalitate juridică constituite în scopul administrării, în condițiile legii, a parcurilor naționale, a parcurilor naturale, a ariilor naturale protejate care se suprapun geografic cu acestea și a altor arii naturale protejatepreluate în administrare de la autoritatea responsabilă, conform prevederilor legale și contractelor de administrare încheiate cu aceasta;
- asigură coordonarea metodologică a unităților sale cu personalitate juridică prevăzute la pct. 1-22 din anexa nr. 2 în ceea ce privește administrarea ariilor naturale protejate atribuite precum și a altor zone protejate aflate în administrare;
- asigură finanțarea unităților cu personalitate juridică prevăzute la pct. 1-22 din anexa nr. 2 și dotarea acestora cu mijloace tehnice și administrative necesare asigurării managementului eficient al ariilor naturale protejate administrate;
- implementează și după caz, participă în calitate de partener, la implementarea proiectelor dedicate conservării biodiversității și ariilor naturale protejate;
- aprobă depunerea de către unitățile cu personalitate juridică prevăzute la pct. 1-22 din anexa nr. 2 a cererilor de finanțare și implementarea proiectelor cu finanțare națională și/sau externă;
- elaborează regulamentele și planurile de management ale ariilor naturale protejate administrate prinunitățile cu personalitate juridică prevăzute la pct. 1-22 din anexa nr. 2;
- elaborează și transmite anual autorității responsabile, prin unitățile cu personalitate juridică prevăzute la pct. 1-22 din anexa nr. 2, rapoartele anuale de activitate privind administrarea ariilor naturale protejate atribuite, conform obligațiilor contractuale asumate;
- analizează și avizează amenajamentele silvice care se suprapun peste ariile naturale protejate aflate în administrare, precum și modificările la acestea;
- analizează şi emite avize, acorduri, puncte de vedere, condiții specifice în condițiile legii, prin unitățile sale cu personalitate juridică, pentru planuri, programe, activități și lucrări propuse în ariile naturale protejate pe care le administrează.
C. În domeniul creșterii, exploatării și ameliorării cabalinelor:
- aplicarea strategiei și implementarea programelor de ameliorare genetică a cabalinelor de rasă;
- creșterea, calificarea și exploatarea efectivelor de cabaline din hergheliile proprii;
- organizează şi coordonează activități de reproducție, creștere şi sanitar-veterinare în vederea realizării efectivelor pe rase, conform programului stabilit, în hergheliile proprii;
- stabilește profilul hergheliilor sale, pe termen scurt, mediu şi lung, menținând rasele aflate în pericol de dispariție și a celor vulnerabile ca depozite de gene;
- organizează şi desfășoarăactivități de cercetare științifică direct sau în colaborare cu celelalte unități din domeniul cercetării zootehnice;
- coordonează mișcările de reproducători şi ale altor categorii de cabaline între secții;
- ține registrele genealogice pentru efectivele de cai de rasă din secțiile proprii şi sistematizează informațiile privind identificarea, înmatricularea, autorizarea la reproducție, activitatea de reproducție şi mișcările reproducătorilor între herghelii;
- organizează baza materială pentru realizarea programelor economice, de cercetare şi sport pentru secțiile sale privind materialul de reproducție, medicamentele, vaccinurile, precum şi a propunerilor de investiții;
- participă la activitatea organismelor internaționale din domeniu şi realizează operațiunile de cooperare economică internațională în domeniul său de activitate;
- organizează dresajul, antrenamentul şi testează cabalinele prin curse cu public, pe hipodromurile proprii şi pe alte hipodromuri din țară şi din străinătate, organizează activități sportive şi efectuează investiții pentru sportul hipic;
- cultivă, în cele mai bune condiții, terenurile arabile, îmbunătățeștepajiștile, exploatează pășunile împădurite şi terenurile cu vegetație forestieră, în vederea obțineriicantităților de furaje necesare secțiilor sale şi a altor produse destinate vânzării;
- stabilește, în urma lucrărilor de clasare, destinația cabalinelor pe categorii, inclusiv transferul la alte unități şi subunități ale sale şi comercializarea, putând valorifica cabaline din patrimoniul propriu sau din domeniul privat al statului;
- organizează promovarea exemplarelor de cabaline valoroase din hergheliile Romsilva, pe plan național şi internațional, prin organizarea de competiții sportive, târguri şi expoziții şi prin participarea la acestea;
- poate închiria cabaline, manejuri, hipodromuri, grajduri şi alte bunuri;
- are dreptul să facă schimburi de cabaline de reproducție, precum şi achiziții/închirieri de cabaline pentru reproducție, cu respectarea legislației în vigoare.
Art. 7.– Alte atribuții şi competențe ale Romsilva sunt:
- poate presta servicii, inclusiv de transport, şi poate executa lucrări pentru terți, potrivit obiectului său de activitate, în condiții de eficiență economică;
- realizează operațiuni de comerț, în vederea valorificării eficiente a produselor specifice fondului forestier şi a altor produse, în condiții de eficiență economică;
- desfășoarăactivități de arhitectură, inginerie şi servicii de consultanță tehnică legate de acestea, precum şi activități de testări şi analize tehnice, în țară şi în străinătate, în condiții de eficiență economică;
- stabileșterelații specifice domeniului său de activitate cu alte persoane juridice şi fizice, române sau străine;
- organizează şi desfășoarăacțiuni specifice de turism,silvoturism, turism ecvestru și alimentație publică în spații proprii, în condiții de eficiență economică;
- asigură servicii hoteliere, de cazare şi masă, în spațiile proprii cu această destinație, în condițiile legii, în condiții de eficiență economică;
- închiriază, în condițiile legii, bunuri din patrimoniul propriu;
- stabilește prețuri și tarife pentru lucrări, produse şi servicii din domeniul său de activitate;
- realizează politica de credite şi a altor surse de finanțare, de programare şi executare a activității economico-financiare, întocmește bugetul de venituri şi cheltuieli, urmăreșteexecuția acestuia şi asigură repartizarea profitului conform destinației aprobate;
- desfășoarăactivități de promovare a imaginii Romsilva, de ziaristică şi publicitate, editează, tipărește şi difuzează lucrări științifice, tehnice şi de informare specifice domeniului său de activitate;
- desfășoară activități muzeale cu specific silvic și cinegetic;
- urmărește și răspunde de depozitarea în siguranță a patrimoniului muzeal existent în conformitate cu legislația în vigoare;
- desfășoară activități de conservare și restaurare în vederea menținerii stării de sănătate a bunurilor de importanță științifică;
- realizează proiecte și programe educaționale pentrupreșcolari, școlari, liceeni, adulți;
- organizează expoziții permanente și temporare;
- participă la evenimentele culturale cu expoziții temporare, atât în țară cât și în străinătate;
- asigură activități de formare profesională și de furnizare servicii de educație ecologică și forestieră;
- încheie contracte de parteneriat cu instituții de învățământ care au ca scop educația și conștientizarea privind protecția mediului, inclusiv a faunei cinegetice;
- asigură comunicarea cu publicul;
- încheie parteneriate cu persoane juridice, instituții publice și unități de învățământ în vederea desfășurării de acțiuni în scop educativ și de conștientizare ecologică și forestieră, prin unitățile din structura sa.
CAPITOLUL IV – Structura organizatorică șifuncțională
Secțiunea 1 – Structura centrală
Art. 8.-(1) Romsilva are o structură centrală cu rol de conducere, coordonare, îndrumare şi control, organizată pe direcții, servicii și/sau compartimente.
(2) Organigrama șiregulamentul de organizare și funcționare a structurii centrale se aprobă prinordin al conducătorului Autorității la propunerea Consiliului de administrație al Romsilva, denumit în continuare, CA, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 9.– (1) Structura centrală este condusă de directorul general al Romsilva, numit în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare.
(2)Directorul general este ordonator secundar de credite, în condițiile prevăzute de lege.
(3) În exercitarea atribuțiilor sale, directorul general emite decizii.
Art. 10.– (1) Directorii direcțiilor structurii centrale sunt angajați prin concurs cu contract de mandat pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii o singură dată cu aceeași perioadă, condiționat de promovarea concursului de angajare, organizat de către structura centrală, potrivit art. 13 alin. (3) din Legea nr.331/2024, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Directorul general al Romsilva stabilește indicatorii de performanță financiari, nefinanciari și specifici din contractul de mandatprevăzut la alin. (1).
Art. 11.– Atribuțiile principale ale structurii centrale sunt:
- coordonează activitățile pentru asigurarea integrității și gestionării durabile a fondului forestier pe care îl are în administrare sau pentru care prestează servicii silvice;
- coordonează activitatea de amenajare a pădurilor proprietate publică a statului administrate de Romsilva și urmărește modul în care direcțiile silvice verifică implementarea amenajamentelor silvice de către ocoalele silvice din subordine;
- asigură realizarea acțiunilor și lucrărilor de depistarea, prevenirea și combaterea bolilor și dăunătorilor pentru asigurarea stării fitosanitare corespunzătoare a pădurilor pe care le administrează sau pentru care prestează servicii silvice;
- coordonează activitatea administrațiilor de arii naturale protejate pe care le are în administrare în vederea asigurării managementului conservării biodiversității și promovării dezvoltării durabile pe suprafața ariilor naturale protejate aflate în administrare;
- coordonează realizarea lucrărilor necesare pentru regenerarea naturală și artificială a fondului forestier administrat sau pentru care prestează servicii silvice;
- coordonează împădurirea terenurilor agricole și a celor degradate, precum și reconstrucția ecologică a pădurilor degradate;
- coordonează activitatea de instalare de perdele forestiere de protecție a câmpurilor și căilor de comunicație;
- coordonează desfășurarea activităților de valorificare a produselor specifice fondului forestier, vânătoare, pescuit și acvacultură;
- coordonează activitățile de gestionare a fondurilor cinegetice și piscicole de munte administrate;
- coordonează activitatea de creștere, exploatare, ameliorare și creștere a cabalinelor;
- coordonează activitatea desfășurată de Muzeul Cinegetic al Carpaților „Posada”;
- asigură realizarea marketing-ului produselor comercializate de Romsilva;
- coordonează programul de dezvoltare a rețelei de drumuri forestiere și căi ferate forestiere, lucrări de combatere a eroziunii torențiale;
- asigură managementul resurselor umane pentru structura centrală și coordonează prin proceduri unitare managementul resurselor umane din direcțiile silvice;
- coordonează activitatea de achiziții publice de la nivelul Romsilva și derulează proceduri de achiziții publice;
- asigură evidența financiar-contabilă, urmărește gestionarea fondurilor bugetare alocate, organizarea logistică și administrativă pentru Romsilva și îndrumă metodologic unitățile din structura sa;
- asigură auditul public intern și implementarea Ordinului Secretarului general al Guvernuluinr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităților publice;
- încheie contracte de finanțare a investițiilor din fonduri externe nerambursabile, credite interne și externe și alte surse de finanțare potrivit legii;
- realizează controlul financiar de gestiune pentru Romsilva prin structură proprie.
Secțiunea a 2-a – Direcțiile silvice
Art. 12.– (1) În structura direcțiilor silvice se pot organiza servicii și/sau compartimente în baza organigramei aprobate prin ordin al conducătorului Autorității la propunerea CA, în termen de 60 zile la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) În termen de 60 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, la propunerea directorului general, CA aprobă regulamentulde organizare și funcționare adirecțiilor silvice șisubunităților acestora.
(3) Sediile administrative care nu mai sunt utilizate ca urmare a aplicării prezentei hotărâri se pot închiria în condiții de eficiență economică sau se pot utiliza de alte entități din subordinea/coordonarea Autorității, în condițiile legii. În termen de 60 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, CA transmite Autorității o listă cu imobilele deținute în proprietateși gradul lor de uzură și de utilizare.
(4) Prin hotărâre a CA se pot desemna persoane responsabile pentru relația cu autoritățile județene.
Art. 13. –(1) Direcțiile silvice sunt conduse de către un director.
(2) Directorii direcțiilor silvice sunt angajați prin concurs cu contract de mandat pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii o singură dată cu aceeași perioadă, condiționat de promovarea concursului de angajare, organizat de către structura centralăpotrivit art. 13 alin. (3) din Legea nr. 331/2024, cu modificările și completările ulterioare.
(3) Directorul general al Romsilva stabilește indicatorii de performanță financiari, nefinanciari și specifici din contractul de mandat prevăzut la alin. (2).
(4) Atribuțiile şi competențele directorilor se stabilesc prin regulamentul prevăzut la art. 12 alin. (2).
(5) Directorii direcțiilor silvice reprezintă interesele și îndeplinesc atribuțiile Romsilva pe raza teritorială de competență stabilită prin prezenta hotărâre.
Art. 14. – (1) Atribuțiile principale ale direcțiilor silvice sunt:
- asigurăfuncționarea ocoalelor silvice pentru aplicarea regimului silvic în suprafețele de fond forestier administrat și pentru care prestează servicii silvice, inclusiv în suprafețele de fond forestier pentru care legea nu obligă la elaborarea unui amenajament silvic, din raza de competență teritorială;
- asigură funcționarea subunităților prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. b)-d);
- implementează și asigură respectarea cerințelor din standardele de certificare a managementului forestier în vederea menținerii certificatelor dobândite;
- încheie, în numele Romsilva, contracte de administrare sau prestare servicii silvice pentru alți proprietari de fond forestier decât statul cu suprafață mai mare de 10 ha pe proprietar, din raza de competență teritorială;
- asigură realizarea și menținerea unei stări fitosanitare corespunzătoare în pădurile administrate prin organizarea acțiunilor necesare pentru depistarea, prevenirea şi combaterea bolilor şi dăunătorilor;
- asigură integritatea fondului forestier și soluționează ocupațiile/litigiile existente la terenurile din fondul forestier proprietate publică a statului, înregistrate la ocoalele silvice din subordine;
- urmăresc modul de implementare a prevederilor amenajamentelor silvice de către ocoalele silvice din subordine;
- organizează licitațiile și încheie, în numele Romsilva, contractele de vânzare-cumpărare a lemnului „pe picior” și a materialelor lemnoase valorificate „fasonat”, din raza de competență teritorială;
- coordonează identificarea zonelor cu risc ridicat la tăieri ilegale în ocoalele silvice din subordine, și organizează acțiuni de prevenire, cu precădere în aceste zone;
- reprezintă și susțin interesele Romsilva, în raporturi cu autoritățilejurisdicționale, organele de urmărire penală, autoritățile administrației publice locale, unitățile de poliție și jandarmerie, inclusiv în comisiile județene și locale de fond funciar, având toate competențele juridice prevăzute de legislația în vigoare, din raza de competență teritorială;
- organizează și răspund de înscrierea în sistemul integrat de cadastru și carte funciară a dreptului de proprietate publică a statului asupra fondului forestier, inclusiv a terenurilor preluate în fond forestier prin compensare în cadrul aprobărilor de scoatere definitivă din fond forestier cu compensare, a celor cumpărate și primite prin donație și a altor imobile din domeniul public aflate în administrare și patrimoniul privat al Romsilva;
- asigură evidența financiar-contabilă, organizarea logistică și administrativă pentru activitatea proprie, pe categorii de activități;
- verifică și consolidează evidența financiar contabilă a subunităților fără personalitate juridică din structura acesteia;
- propun și înaintează spre aprobarea CA programul de investiții pentru direcția silvică și subunitățile fără personalitate juridică din structura acesteia;
- asigură, în numele Romsilva, organizarea procesului de achiziții publice și încheie contracte de achiziții publice pentru lucrări, produse, bunuri și/sau serviciipentru direcția silvică și subunitățile fără personalitate juridică din structura acesteia, cu excepția celor organizate de structura centrală/Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate;
- asigură managementul resurselor umane din cadrul direcției silvice și a subunităților fără personalitate juridică din structura acesteia, potrivit prevederilor legale și mandatelor acordate de directorul general;
- încheie contracte de finanțare cu fonduri europene în baza mandatului directorului general, pentru proiectele proprii;
- încheie, în numele Romsilva, parteneriate cu instituții de învățământ și alte persoane juridice, ce au ca scop educația forestieră/ecologică și conștientizarea privind protecția mediului;
- asigură transparența prin publicarea deciziilor/hotărârilor de interes public, a activităților care vizează relațiile cu comunitățile locale și alte entități publice și private, în condițiile prevăzute de legislația în vigoare;
- gestionează situațiile de urgență apărute ca urmare a manifestării fenomenelor meteorologice periculoase şi a factorilor vătămători de pe raza de competență teritorială, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 15.- (1) În structura organizatorică a direcțiilor silvice pot funcționa următoarele subunități fără personalitate juridică, ca puncte de lucru, separate contabil și funcțional:
a) ocoale silvice de stat;
b) secții pentru exploatarea lemnului și intervenții silvice;
c) secții pentru întreținerea și repararea drumurilor forestiere și a căilor ferate forestiere;
d) centre pentru valorificarea produselor nelemnoase specifice fondului forestier național, creșterea și valorificarea vânatului, salmonicultură și piscicultură;
(2) Indicatorii pentru activitatea tehnică, comercială și economică a subunităților prevăzute la alin. (1) sunt stabiliți anual de directorul unității în care funcționează, la propunerea subunității. Activitatea subunităților de la alin. (1)lit. b)-d)se desfășoară doar în condiții de eficiență economică.
(3) Înființarea subunităților prevăzute la alin. (1) lit. b)-d) are la bază o fundamentare tehnico-economică și se realizează prin hotărâre a CA la propunerea directorului general.
(4) Anual, CA analizează îndeplinirea indicatorilor stabiliți la alin. (2) și decide dacă activitatea subunităților de la alin. (1) lit. b)-d) continuă.
(5) Analiza eficienței economice a subunităților de la alin. (1) lit. b) și c) nu include activitățile prestate în următoarele situații:
a)intervențiile în situații de urgență;
b) exploatarea partizilor/grupajelor de partizi rămase neadjudecate în urma derulării a 3 proceduri de valorificare pe picior și a unei proceduri de contractare servicii de exploatare forestieră.
(6) Subunitățile direcțiilor silvice se organizează în compartimente/districte/formațiiconform organigramei direcției silvice.
(7) Direcția silvică are obligația să țină evidența contabilă în mod distinct pentru fiecare subunitate de la alin. (1) lit. b)-d).
Art. 16. – (1) Conducerea subunității este asigurată de un șef de ocolsau coordonator de secție/centru.
(2) Șefii de ocoale silvice sunt angajați prin concurs cu contract de mandat pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii o singură dată cu aceeași perioadă, condiționat de promovarea concursului de angajare, organizat de către structura centrală de conducere a Romsilva, potrivit art. 13 alin. (1) din Legea nr. 331/2024, cu modificările și completările ulterioare.
(3) Directorul general al Romsilva stabilește indicatorii de performanță financiari, nefinanciari și specifici din contractul de mandat prevăzut la alin. (2), în baza propunerilor venite din partea conducerii direcției silvice care are în subordonare ocolul silvic.
(4) Directorul direcției silvice stabilește indicatorii de performanță financiari, nefinanciari și specifici pentru coordonatorii subunităților de la art. 15 alin. (1) lit. b)-d).
Art. 17. –(1) Ocoalele silvice au ca principală atribuție asigurarea managementului durabil al fondului forestier aflat în administrare, precum și asigurarea de servicii silvice tehnice pentru pădurile sau vegetația forestieră aparținând altor proprietari decât statul, inclusiv pentru vegetația din afara fondului forestier.
(2) Ocoalele silvice urmăresc execuția contractelor de vânzare a lemnului și a materialelor lemnoase fasonate încheiate conform prevederilor art. 14 alin. (1) lit. h) și încasează contravaloarea acestora.
(3) Ocoalele silvice asigură vânzarea directă către persoane fizice a materialelor lemnoase fasonate din platforma primară.
(4) Ocoalele silvice încheie, în numele Romsilva, contracte de administrare sau prestare servicii silvice cu alți proprietari de fond forestier decât statul cu suprafață mai mică sau egală cu 10 ha pe proprietar, din raza de competență teritorială.
(5) Atribuțiile principale ale ocoalelor silvice sunt:
- realizează activitatea de pază a fondului forestier pe care îl are în administrare, pentru care prestează servicii silvice sau care este preluat în pază cu act de constatare;
- implementează prevederile amenajamentelor silvice și raportează anual direcțiilor silvice cu privire la modul de aplicare a amenajamentelor;
- asigură starea fitosanitară corespunzătoare a pădurilor administrate, organizând acțiunile necesare pentru depistarea, prevenirea și combaterea bolilor și dăunătorilor;
- asigură producția de puieți forestieri pentru necesarul propriu sau pentru valorificare prin vânzare;
- elaborează documentațiile tehnico-economice ale lucrărilor care se execută în raza de competență a acestuia și le supune aprobării direcției silvice;
- gestionează depozitele permanente și valorifică materialele lemnoase din acestea;
- asigură gestionarea fondurilor cinegetice atribuite, după caz;
- organizează și asigură măsuri pentru prevenirea și stingerea incendiilor, asigură dotarea pichetelor și a punctelor din dotare, cu uneltele și utilajele necesare, conform prevederilor legale.
Art. 18. –(1) Activitatea de exploatare forestieră în regie proprie din cadrul unei direcții silvice serealizează prin subunitatea prevăzută la art. 15 alin. (1) lit. b).
(2) Activitatea de întreținere și repararea drumurilor forestiere și a căilor ferate forestiere în regie proprie din cadrul unei direcții silvice se realizează prin subunitatea prevăzută la art. 15 alin. (1) lit. c).
(3) Activitatea de valorificare a produselor nelemnoase specifice FFN, creștere și valorificare a vânatului, salmonicultură și piscicultură din cadrul unei direcții silvice se realizează prin subunitatea prevăzută la art. 15 alin. (1) lit. d).
Secțiunea a 3-a – Unitățile cu personalitate juridică
Art. 19. –(1) În subordinea Romsilva funcționează unități cu personalitate juridică prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, cu atribuții în domeniul administrării ariilor naturale protejate, în activitatea de creștere, exploatare și ameliorare a cabalinelor de rasă și educație forestieră și de mediu.
(2)Organigrama și regulamentul de organizare și funcționare al unitățilorprevăzute la alin. (1) se aprobă prin hotărâre a CA.
Art. 20. – (1) Unitățile cu personalitate juridică prevăzute în anexa nr. 2 sunt conduse de un director.
(2) Directorii unităților cu personalitate juridică sunt angajați prin concurs cu contract de mandat pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii o singură dată cu aceeași perioadă, condiționat de promovarea concursului de angajare, organizat de către CA, potrivit art. 13 alin. (3) din Legea nr. 331/2024, cu modificările și completările ulterioare.
(3) Directorul general al Romsilva stabilește indicatorii de performanță financiari, nefinanciari și specifici din contractul de mandat prevăzut la alin. (2).
Art. 21. – (1) Unitățile cu personalitate juridică prevăzutela pct. 1-22 din anexa nr. 2 sunt structuri de administrare special constituite în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (2) și art. 18 alin. (1) lit. b din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Unitățile prevăzute la alin. (1) participă la procedurile de atribuire a administrării ariilor naturale protejate organizate în conformitate cu prevederile art. 18 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 22. – Atribuțiile principale ale unităților prevăzute la art. 20 alin. (1) sunt:
Art. 23. –Unitatea cu personalitate juridică prevăzută la pct. nr. 23 din anexa nr. 2 este organizată și funcționează în conformitate cu prevederile art. 4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 139/2002 privind desființareaSocietățiiNaționale Cai de Rasă – S.A. şi preluarea patrimoniului acesteia de către Regia Națională a Pădurilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 24/2003, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 24. –Unitateacu personalitate juridică prevăzută la pct. nr. 24 din anexa nr. 2 are rolul de conservare a patrimoniului cinegetic național și desfășoară activități educative pentru dezvoltarea și conștientizarea importanței gestionării durabile a resurselor naturale și de conservare a biodiversității.
CAPITOLUL V – Structura de conducere
Art. 25.– Structura de conducere a Romsilva este constituită din:
a) consiliul de administrație;
b) directorul general;
Art. 26. – (1) CA este numit în condițiileOrdonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, prin ordin al conducătorului Autorității.
(2) Președintele consiliului de administrație este unul dintre administratori și este ales prin vot secret de către aceștia.
(3) Președintele consiliului de administrație nu poate fi numit și director general.
(4) Reprezentanții Autorității în cadrul CA participă la ședințele acestuia doar în baza mandatului aprobat de conducătorul Autorității.
Art. 27.– CA are următoarele atribuții principale:
- aprobă regulamentul propriu de organizare șifuncționare;
- numește şi revocă directorul general, căruia îi deleagă atribuțiile conducerii executive, în condițiile legii, şi stabileșteremunerația acestuia, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
- încheie contractul de mandat cu directorul general, în condițiile legii;
- aprobă indicatorii de performanțăfinanciari, nefinanciari și specifici, anexă la contractul de mandat al directorului general;
- aprobă programul de investiții pentru direcțiile silvice și subunitățile fără personalitate juridică din structura acestora;
- propuneorganigrama și regulamentul privind atribuțiile structurii centrale a Romsilva;
- propune organigramele și regulamentele privind atribuțiile direcțiilor silvice și subunităților acestora, precum și al unităților cu personalitate juridică prevăzute în anexa nr. 2;
- propuneMetodologia pentru înființarea și organizarea subunităților din structura direcțiilor silvice;
- aprobă înființarea sau, după caz, desființareasubunităților şi a punctelor de lucru din structura Romsilva, în condiții de eficiență economică;
- analizează şi aprobă programele anuale de activitate tehnică, economică, de cercetare științifică pentru care finanțarea este asigurată din sursele proprii ale Romsilva;
- aprobă regulamentul propriu privind organizarea pazei fondului forestier administrat, la propunerea directorului general;
- hotărăște asocierea Romsilva cu persoane fizice şi juridice, din țară sau din străinătate, pentru realizarea unor activități de interes comun, corespunzătoare obiectului său de activitate care implică contribuții financiare;
- avizează bugetul de venituri şi cheltuieli şi aprobă situațiile financiare;
- aprobă nivelul creditelor necesare, fundamentează şi solicită alocații şi subvenții pentru investiții şi alte activități specifice;
- hotărăște cu privire la investițiile care urmează să fie realizate potrivit obiectului său de activitate şi care se finanțează din surse proprii şi din credite bancare, potrivit legii;
- stabilește şi aprobă modalitatea de repartizare către unitățile din structura Romsilva a patrimoniului acesteia;
- aprobă scoaterea la vânzare a activelor din proprietatea privată a Romsilva, în condițiile legii;
- negociază contractul colectiv de muncă;
- verifică funcționarea sistemului de control internmanagerial, implementarea politicilor contabile şi realizarea planificării financiare;
- solicită și aprobă programe de conformare propuse de direcțiile silvice pentru remedierea unor deficiențe organizatorice și manageriale în valorificarea lemnului și asigurarea integrității fondului forestier și poate dispune suspendarea organizării de licitații până la implementarea programelor de conformare;
- evaluează activitatea directorului general, conform procedurii prevăzute la art. 36 alin. (1);
- raportează autorității publice tutelare modul de îndeplinire a indicatorilor-cheie de performanță în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare;
- prezintă Autorității, la începutul fiecărui an, programul de activitate al Romsilva pe anul în curs;
- supervizează sistemul de transparență şi de comunicare publică a Romsilva;
- constituie comitetul de auditîn conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare;
- aprobă depunerea cererilor de finanțare și implementarea proiectelor cu finanțare națională și/sau externă de către unitățile Romsilva în calitate de lider sau partener de proiect;
- propune și supune aprobării conducătorului Autoritățiimodalitatea de angajare și salarizare a personalului Romsilva;
- propune Autorității spre aprobare metodologia de organizare a procedurii de selecție pentru ocuparea posturilor aferente funcțiilor de conducere pentru care Legea nr. 331/2024, cu modificările și completările ulterioare, prevede contract de mandat;
- aprobă cererile de sponsorizare, în bani sau natură, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
- aprobă desfășurarea de către entități terțe de activități/lucrări propuse a fi realizate în cadrul unor proiecte de cercetare-dezvoltare în domeniul silvic, în fondul forestier proprietate publică a statului aflat în administrarea Romsilva;
- emite avize specifice domeniului de activitate, în condițiile legii.
Art. 28.-CA se întrunește în ședință ordinară lunar, la convocarea președintelui acestuia, şi în ședință extraordinară ori de câte ori este necesar, la convocarea președintelui sau la cererea unei treimi din numărul membrilor consiliului de administrație.
Art. 29.–Atribuțiile principale ale directorului general sunt:
- asigură organizarea, conducerea şi gestionarea activității curente a Romsilva;
- răspunde de ducerea la îndeplinire a obiectivelor şi indicatorilor de performanță financiari, nefinanciari și specifici stabiliți prin contractul de mandat;
- angajează, în condițiile legii și a procedurii de la art. 34 alin. (3), personalul Romsilva;
- încheie contractele de mandat, în condițiile legii, pentru directorii direcțiilor din cadrul structurii centrale și a unităților prevăzute în anexele nr. 1 și 2 la prezenta hotărâre și șefii ocoalelor silvice, stabilind remunerația acestora;
- stabilește indicatorii de performanță financiari, nefinanciari și specificidincontractele de mandat pentru directoriidirecțiilor din cadrul structurii centrale, a unităților prevăzute în anexele nr. 1 și 2 la prezenta hotărâreși pentru șefii ocoalelor silvice;
- evaluează realizarea indicatorilor deperformanță financiari, nefinanciari și specifici din contractele de mandatpentru directorii direcțiilor din cadrul structurii centrale, a unităților prevăzute în anexele nr. 1 și 2 la prezenta hotărâre și pentru șefii ocoalelor silvice, iar în situația neîndeplinirii acestora la nivelul minim stabilit, poate revoca contractele de mandat;
- stabilește măsuri pentru angajarea răspunderii disciplinare și patrimonialea personalului Romsilva, în cazul neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a obligațiilor de serviciu, în conformitate cu legislația în vigoare;
- reprezintă şi angajează Romsilva prin semnătură, în relațiile cu terțe persoane fizice sau juridice din țară ori din străinătate, în limita competențelor aprobate de consiliul de administrație şi în condițiile legii;
- poate delega unui director din structura centrală atribuțiile pentru perioada în care nu și le poate exercita.
CAPITOLUL VI– Dispoziții finale și tranzitorii
Art. 30. – (1)Romsilva asigură veniturile necesare realizării obiectului său de activitate în conformitate cu prevederile art. 32 alin. (5) din Legea nr. 331/2024, modificările și completările ulterioare.
(2) Cheltuielile generale de administrație ale structurii centrale și cheltuielile indirecte ale direcțiilor silvice sunt asigurate din veniturile subunităților acestora conform unei metodologii aprobate prin hotărâre a CA în termen de 60 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(3) Cheltuielile unităților cu personalitate juridică prevăzute în anexa nr. 2 sunt asigurate din veniturile proprii și de la bugetul Romsilva, în condițiile legii.
(4) Cheltuielile pentru întreținerea cabalinelor din Herghelia Națională, în număr maxim de 2.060 capete cabaline, care sunt proprietate publică a statului, patrimoniu genetic național, precum şi cheltuielile pentru promovarea în Herghelia Națională a cabalinelor necesare pentru împrospătarea acesteia se finanțează de la bugetul de stat, prin bugetul Autorității şi prin bugetul Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva, în conformitate cu art. 6 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 139/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 24/2003, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 31.– (1) Romsilva întocmește anual bugetul de venituri şi cheltuieli și îl transmite Autorității pentru a fi supus aprobării Guvernului în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) lit. a. din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participație majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Situațiile financiare ale Romsilva se supun aprobării CA, potrivit legii.
Art. 32.-Exercițiul financiar începe la data de 1 ianuarie şi se încheie la data de 31 decembrie ale fiecărui an.
Art. 33. – Controlul intern al activității economico-financiare se realizează de către structura centrală a Romsilva, iar auditul statutar se realizează conform legii.
Art. 34.–(1) Personalul Romsilva angajat la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se preia de structurile organizatorice prevăzute de prezenta hotărâre.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, angajarea personalului silvic și a celorlalte categorii de personal cu studii superioare se face prin concurs, organizat la sediul structurii centrale, cu înregistrare audio și video a susținerii probelor de concurs.
(3) Salarizarea personalului Romsilva se face în conformitate cu prevederile bugetului aprobat și ale contractului colectiv de muncă, și cu respectarea următoarelor principii:
- principiul nediscriminării, în sensul eliminării oricăror forme de discriminare şi instituirii unui tratament egal cu privire la personalul care prestează aceeași activitate şi are aceeași vechime în muncă şi în funcție;
- principiul egalității, prin asigurarea de venituri salariale nete egale pentru muncă cu valoare egală;
- principiul ierarhizării, pe verticală, cât şi pe orizontală, în cadrul aceluiași domeniu, în funcție de complexitatea şi importanțaactivitățiidesfășurate;
- principiul transparenței mecanismului de stabilire a drepturilor salariale, în sensul asigurării predictibilității salariale pentru personalul angajat;
- principiul sustenabilității financiare, în sensul stabilirii nivelului de salarizare astfel încât să se asigure respectarea plafoanelor cheltuielilor de personal ale bugetului aprobat, în condițiile legii;
- principiul publicității în sensul transparenței veniturilor de natură salarială, precum şi a altor drepturi în bani şi/sau în natură pentru toate funcțiile din aparatul Romsilva.
Art. 35.– (1) Evaluarea profesională a personalului Romsilva se face anual conform procedurii aprobate de CA în termen de 90 zile de la data publicării prezentei hotărâri.
(2) În termen de 30 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, CA propune Autorității spre aprobare metodologia de organizare a procedurii de selecție pentru ocuparea posturilor aferente funcțiilor de conducere pentru care Legea nr. 331/2024, cu modificările și completările ulterioare, prevede contract de mandat.
(2) În termen de 120 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, CA înaintează Autorității un regulament de etică pentru personalul Romsilva prin care să aplice prevederile art. 138 din Legea nr. 331/2024, cu modificările și completările ulterioare privind conflictul de interese.
(3) În termen de 90 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, CA înaintează Autorității un plan de eficientizare a activității de exploatare a imobilelor Romsilva dedicate turismului astfel încât această activitate să se desfășoare în condiții de eficiență economică.
Art. 37. – Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 38.- La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 229/2009 privind reorganizarea Regiei Naționale a Pădurilor-Romsilva și aprobarea regulamentului de organizare și funcționare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 162 din 16 martie 2009, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
Ilie-GavrilBOLOJAN
Anexa nr. 1
Unitățile fără personalitate juridică
din structura Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva
Nr. crt. | Denumirea direcției | Raza de competență (județul) | Sediul unității |
1. | Direcția Silvică Banat | Caraș-Severin Timiș | Municipiul Timișoara, județul Timiș |
2. | Direcția Silvică Crișana | Arad Bihor | Municipiul Oradea, județul Bihor |
3. | Direcția Silvică Maramureș | Bistrița-Năsăud Maramureș Satu-Mare Sălaj | Municipiul Baia-Mare, județul Maramureș |
4. | Direcția Silvică Moldova Centru | Iași Neamț Vaslui | Municipiul Iași, județul Iași |
5. | Direcția Silvică Moldova Nord | Botoșani Suceava | Municipiul Suceava, județul Suceava |
6. | Direcția Silvică Moldova Sud | Bacău Galați Vrancea | Municipiul Bacău, județul Bacău |
7. | Direcția Silvică Muntenia | Dâmbovița Giurgiu Ilfov Prahova Teleorman | Municipiul Ploiești, județul Prahova |
8. | Direcția SilvicăOltenia Est | Argeș Olt Vâlcea | Municipiul Pitești, județul Argeș |
9. | Direcția Silvică Oltenia Vest | Dolj Gorj Mehedinți | Municipiul Craiova, județul Dolj |
10. | Direcția Silvică Sud-Est | Brăila Buzău Călărași Constanța Ialomița Tulcea | Municipiul Buzău, județul Buzău |
11. | Direcția SilvicăTransilvania Centru | Brașov Covasna Harghita Mureș Sibiu | Municipiul Brașov, județul Brașov |
12. | Direcția SilvicăTransilvania Vest | Alba Cluj Hunedoara | Municipiul Cluj-Napoca, județul Cluj |
13. | Complex Silva | Str. Petricani nr. 9A, municipiul București, cod 023841 |
Anexa nr. 2
Unitățile cu personalitate juridică
din subordinea Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva
Nr. crt. | Denumirea unității | Sediul unității | |
1. | Administrația Parcului Natural Balta Mică a Brăilei | Str. Goleşti nr. 29, municipiul Brăila, judeţul Brăila, cod 810024 | |
2. | Administrația Parcului Natural Bucegi | Str. Telecabinei nr.54, localitatea Bușteni, judeţul Prahova, cod 105500 | |
3. | Administrația Parcului Naţional Buila – Vânturăriţa | Str. Pieţii nr. 7, oraşul Horezu, judeţul Vâlcea, cod 245800 | |
4. | Administrația Parcului Naţional Călimani | Satul Şarul Dornei, comuna Şarul Dornei, nr. 54 C, judeţul Suceava, cod 727515 | |
5. | Administrația Parcului Naţional Cheile Bicazului – Hăşmaş | Satul Izvorul Mureş, comuna Voşlăbeni, Strada Principală nr. 664, judeţul Harghita, cod 537355 | |
6. | Administrația Parcului Naţional Cheile Nerei – Beuşniţa | Satul Sasca Montană, comuna Sasca Montană, nr. 194, judeţul Caraş-Severin, cod 327330 | |
7. | Administrația Parcului Natural Comana | Str. Gellu Naum nr. 608, comuna Comana, judeţul Giurgiu, cod 087055 | |
8. | Administrația Parcului Naţional Cozia | Str. Lotrului nr. 8A, oraşul Brezoi, judeţul Vâlcea, cod 245500 | |
9. | Administrația Parcului Naţional Defileul Jiului | Str. Locotenent-Colonel Dumitru Petrescu nr. 3, municipiul Târgu Jiu, judeţul Gorj, cod 210182 | |
10. | Administrația Parcului Naţional Domogled – Valea Cernei | Str. Uzinei nr. 9, oraşul Băile Herculane, judeţul Caraş- Severin, cod 325200 | |
11. | Administrația Parcului Natural Grădiştea Muncelului – Cioclovina | Aleea Parcului nr. 21, municipiul Deva, judeţul Hunedoara, cod 330026 | |
12. | Administrația Parcului Natural Lunca Mureşului | Pădurea Ceala FN, municipiul Arad, judeţul Arad, cod 2900 | |
13. | Administrația Parcului Natural Munţii Maramureşului | Str. 22 Decembrie nr. 20, oraşul Vişeu de Sus, judeţul Maramureş, cod 435700 | |
14. | Administrația Parcului Naţional Munţii Măcinului | Str. 9 Mai nr. 4 bis, municipiul Tulcea, judeţul Tulcea, cod 820026 | |
15. | Administrația Parcului Naţional Munţii Rodnei | Str. Principală nr. 1.445, comuna Rodna, judeţul Bistriţa-Năsăud, cod 427245 | |
16. | Administrația Parcului Naţional Piatra Craiului | Str. Topliţa nr. 150, oraşul Zărneşti, judeţul Braşov, cod 505800 | |
17. | Administrația Parcului Natural Porţile de Fier | Str. Pamfil Șeicaru nr. 3, oraşul Orşova, judeţul Mehedinţi, cod 225200 | |
18. | Administrația Parcului Natural Putna-Vrancea | Comuna Tulnici, judeţul Vrancea, cod 627365 | |
19. | Administrația Parcului Naţional Retezat | Satul Nucşoara, comuna Sălaşu de Sus, nr. 284, judeţul Hunedoara, cod 337423 | |
20. | Administrația Parcului Naţional Semenic – Cheile Caraşului | Str. Petru Maior nr. 69 A, municipiul Reşiţa, judeţul Caraş-Severin, cod 320112 | |
21. | Administrația Parcului Natural Vânători-Neamţ | Str. Zimbrului nr. 2, comuna Vânători-Neamţ, judeţul Neamţ, cod 617500 | |
22. | Administrația Parcului Natural Apuseni | Satul Sudrigiu, nr. 136, comuna Rieni, judeţul Bihor, cod 417419 | |
23. | Direcția de creștere, exploatare şi ameliorare a cabalinelor | Str. Petricani nr. 9A, municipiul Bucureşti, cod 023841. | |
24. | Muzeul Cinegetic al Carpaţilor „Posada” | Str. Posada nr. 11, oraşul Comarnic, judeţul Prahova, cod 105700 |
Indicatorii de performanță financiari, nefinanciari și specifici
pentru directorii direcțiilor silvice și șefii ocoalelor silvice
din structura Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva
Indicator de performanță | Nivel minim | |
A. Financiari | ||
1. | productivitatea muncii ca raport dintre cifra de afaceri și numărul mediu scriptic de angajați raportat la anul 2024 | 1,05 |
2. | marja netă a profitului (profit net/cifra de afaceri netă*100) | 7% |
3. | gradul de încasare a facturilor | 90% |
4. | timpul mediu de recuperare creanțe | 60 zile |
5. | gradul de încasare a penalităților de la partenerii contractuali | 90% |
6. | consumul de energie electrică și gaz față de anul 2024 | -2% |
7. | evaluarea serviciilor prestate de către beneficiari | 85% beneficiari mulțumiți |
8. | numărul mediu de ore de formare per angajat | 18 ore/an |
9. | numărul de instruiri în materie de siguranță | 4 instruiri/an |
10. | numărul de interacțiuni cu comunitatea locală (ore de educație forestieră, prezentări în cadrul comunității) | 2 evenimente/an |
11. | numărul de parteneriate cu alte entități (instituții, ONG etc) | 2 |
12. | decizii definitive și irevocabile de obligare la plată a unor prejudicii | fără |
13. | valoarea prejudiciilor stabilite prin rapoarte de audit sau prin acte de constatare administrativă | sub 0.5% din veniturile din vânzarea lemnului |
14. | acte administrative de suspendare a activității subunităților din subordine | Maxim 1 pe an |
15. | suprafața de pădure pentru care paza pădurii se face utilizând mijloace de supraveghere video (procent din suprafața totală) | 30% |
16. | suprafața de fond forestier regenerată natural și artificial (procent din clasa de regenerare) | 100% |
17. | suprafața de fond forestier parcursă cu lucrări de îngrijire și conducere a arboretelor tinere (procent din suprafața prevăzută în planul anual al lucrărilor de îngrijire și conducere a arboretelor stabilit prin amenajament) | 100% |
18. | suprafață parcursă cu lucrări de monitorizare/prevenire/combatere a dăunătorilor (procent din acțiunile prevăzute prin documentațiile tehnico-economice anuale sau alte documente constatatoare) | 100% |
19. | volumul de lemn pus pe piață anual (procent din volumul anual stabilită prin amenajamentele silvice diminuat cu volumul produselor de igienă) | 85% |
20. | raportul dintre veniturile obținute din valorificarea produselor nelemnoase și valoarea resurselor alocate | 1,1 |
21. | gradul de practicabilitate în condiții de siguranță a rețelei de drumuri forestiere existente (procent din lungimea totală) | 85% |
22. | identificarea arborilor remarcabili, a arborilor habitat, a insulelor de îmbătrânire sau a altor elemente de biodiversitate (cf. art. 86Legea 331/2024) (număr) | creștere 10%/an |
23. | număr controale în parchetele de exploatare forestieră | minim 1 control la 500 mc exploatați |
24. | verificarea volumului de materiale lemnoase expediate din platforma primară | minim 30% din volumul expediat verificat la ieșirea din fondul forestier |
25. | dotareacu echipamente pentru organizarea activității de pază a pădurii și asigurarea integrității fondului forestier | minim 2500 lei pe angajat cu atribuții de pază și control pe an |